Et par reiser til en bortgjemt hytte i skogen. Ja, på papiret høres kanskje handlingen i den mørke «Keeper» verken spesielt nervepirrende eller original ut. Men kan det egentlig bli mer ubehagelig enn å ikke vite hva som venter rundt hjørnet?
Den godhjertede Liz (Tatiana Maslany) vil gjøre alle til lags og har problemer med å få forholdene sine til å vare. Hun har hatt et godt øye til Malcolm (Rossif Sutherland) en stund nå, og selv om de ikke akkurat har funnet tonen, ser det for en gangs skyld lysere ut. Sammen skal turtelduene tilbringe en herlig helg i Malcolms hytte; langt fra sivilisasjonen og virkeligheten.
Etter å ha tatt noen skritt inn i huset, får Liz en følelse av at noe ikke stemmer. For når en mistenkelig kake, Malcolms lite tiltrekkende bror, samt en nagende følelse av uro nekter å forlate henne, er forvirringen total. Men hvem, om noen, kan man stole på?
Innenfor husets vegger kan ingen høre deg skrike
Jeg ble først interessert i dette prosjektet på grunn av filmens midtpunkt, kameleonen Tatiana Maslany. Tatiana er for meg selve symbolet på allsidighet, takket være hennes opptreden som 17 karakterer (!) i den grovt undervurderte TV-serien «Orphan Black». Etter seriens slutt kjenner folk flest henne først og fremst igjen fra «She-Hulk», men med denne dybden har jeg lengtet etter mer. Er hun endelig på sporet av noe igjen, nå som hun har slått seg sammen med skrekkregissør Perkins?
For djevelen jobber hardt, men Osgood Perkins ser ut til å jobbe enda hardere. I løpet av to år har Perkins, i tillegg til «Keeper», levert den kritikerroste «Longlegs» samt filmatiseringen av Stephen King-novellen «The Monkey». Men det ligger også i blodet til Perkins. Både far Anthony (Norman Bates fra «Psycho») og skuespillerbestefar Osgood har i hvert fall på en eller annen måte sørget for at man kan skimte klassisk Hollywood i Perkins’ skaperverk.
Men kan Perkins lage tre på rad, eller er premisset i «Keeper» for banalt? Der den halvkomiske «The Monkey» fant filmens antagonist i en illevarslende lekeape (hva ellers, Stephen King?), er det som foregår i «Keeper» skjult. Det er mange «hva faen?»-tanker som dukker opp, og i utgangspunktet er det ikke alltid til filmens fordel. Det går så sakte at jeg lurer på om filmen i det hele tatt har et poeng, men så plutselig finner den sitt indre mørke, og da går det virkelig unna.
Det skremmes fra alle hjørner og kroker
«Keeper» er en film du bør gå inn i uten noen forkunnskaper. I stedet er min anbefaling å virkelig suge deg inn i filmen og rett og slett prøve å bli ett med huset. For det er da det blir virkelig, virkelig ekkelt.
I dag er det sjelden man i denne sjangeren kan glede seg over en så makeløst tett og samtidig skremmende cinematografi. Skrekk gifter seg med estetisk talent, og resultatet er herlig old school og, i en helt uventet forstand, vakkert. Vinklene er sylskarpe, uskarpe, plasserer motivet i et hjørne, filmet ovenfra, bak et maleri, men mest av alt: Jeg aner ikke hva som kommer etterpå.
Den forlatte hytta vi har med å gjøre, er ikke akkurat en rønne, men en stilfull designervilla i vakkert treverk. Likevel har Osgood og vennene funnet kriker og kroker som gjør husets grunnmur helt uhåndterlig, noe som øker angsten. Dette, kombinert med at filmens andre og beste akt er en marerittaktig tur uten struktur. Vi kan bli utsatt for nær sagt hva som helst – noe som også gjør det fullstendig farlig.
En utilfredsstillende finale gir minuspoeng
Men ved å spille på det faktum at ingenting skremmer oss mer enn det ukjente, bygges det også opp noen forventninger. Den store avsløringen i filmens tredje akt er ikke så skarp som den burde være. Forklaringene utløser også et kraftig temposkifte, og momentumet går tapt. En hel rekke spørsmålstegn gjenstår, og jeg kjøper ikke helt hvordan filmen er bundet sammen.
I skrekk ser vi ofte et relativt godt premiss som dras ned av billige og smakløse jumpscares. Her har vi i stedet en middelmådig historie som viser frem dyre og velvalgte jumpscares blandet med ren skrekk. Så selv om «Keeper» ikke helt får det til, vil jeg likevel belønne ambisjonene til alle involverte.
Skrekk i dag er mer enn bare Ari Aster og Jordan Peele. Sjangerhoppende Osgood Perkins har virkelig våget å stikke nesen frem, og bør være en filmskaper å følge med på. Fortsett med det, sier jeg, for det kommer til å bære frukter. Og apropos spiselige ting, vurder valget av snacks før du tar fatt på «Keeper». Jeg var så uheldig å velge sjokolade, og uten å røpe for mye – velg noe annet.
Korte fakta om «Keeper»
Skapt av: Osgood Perkins
Med: Tatiana Maslany, Rossif Sutherland, Birkett Turton, Eden Weiss
Sjanger: Skrekk
Lengde: 99 min
Kinopremiere: 14. november
MovieZine-vurdering: 3/5