Da franske «Clair Obscur: Expedition 33» ble lansert tidlig i år, ble det en plutselig suksess som solgte millioner av eksemplarer på kort tid og høstet mye anerkjennelse.
Det vant også nylig ni priser på The Game Awards, der det vant i kategorien Game of the Year. MovieZine ga det derimot en hederlig andreplass.
Siden den gang har enda flere spillere fått øynene opp for det, men som vanlig når noe blir populært nok, har også kritikerne fått øynene opp for det.

Nå som Clair Obscur er større enn noensinne, har det kommet frem at utviklerne Sandfall Interactive brukte generativ AI under utviklingen.
Dette har siden ført til at spillet ikke lenger er nominert til noen priser på Indie Game Awards, som har nulltoleranse for dette. Selv om disse bidragene raskt ble oppdatert etter at spillet ble utgitt, er det blitt diskvalifisert fra konkurransen, og prisene er avlyst.
Det hele kom frem i forbindelse med en debatt om bruk av AI-verktøy i spillutvikling, som ble utløst da «Baldur’s Gate 3»-studioet Larian Studios kunngjorde at de brukte det i utviklingen av sitt kommende «Divinity«.
Ifølge rapportene brukte Sandfall Interactive AI-verktøy «minimalt», for noen teksturer som plakater på lyktestolper og lignende – som raskt ble lappet bort.
Prisene som «Clair Obscur: Expedition 33» mottok var Årets debutspill og Årets spill, som nå er gitt til henholdsvis «Sorry We’re Closed» og «Blue Prince».
Les også: MovieZine kårer de 10 beste spillene i 2025
Les også: Dette ble de store vinnerne på Game Awards 2025