Lars von Trier («Antichrist», «Nymphomaniac») er kanskje ikke kjent for å regissere verdens mest gloriøse feelgood-filmer, men «The House That Jack Built» fortsetter i samme spor av elendighet, nihilisme og kvinneforakt.
Filmen følger Jack (Matt Dillon), en seriemorder hvis liv skildres gjennom flere segmenter. Hvert segment er et drap. Filmen er fortalt fra Jacks perspektiv, noe som gir oss et innblikk i hvordan han tenker og rettferdiggjør drapene. Majoriteten av ofrene hans er kvinner.

I over 150 minutter torturerer Trier sitt publikum med langvarige, grafiske voldsscener og monologer som bekrefter hvordan Jack egentlig tenker. Atmosfæren er kald, dyster og tung. Under premieren i Cannes forlot over 100 personer salen i protest mot filmens aggressive karakter. Filmen vekker sterke reaksjoner, og jeg forstår hvorfor.
MovieZines anmelder ser også ut til å være enig. Den ga filmen terningkast 2/5 og skrev at dette er en «motbydelig og kjedelig seriemorderfilm av von Trier. En thriller som prøver å være morsom, grusom og filosofisk på samme tid, men som bare ender opp med å være effektsøkende og kjedelig.»

Filmen er ganske krevende og utfordrende som den er. Etter kinopremieren i USA valgte imidlertid distributøren å vise en uklippet versjon (director’s cut) av filmen på kinoer over hele landet. Dette skjedde uten godkjenning fra MPAA, som setter aldersgrenser for filmer i USA. MPAA svarte med å true med sanksjoner.
Hvis du er nysgjerrig og ønsker å se filmen, er den nå tilgjengelig på Netflix. Hvis du ikke har tjenesten, er filmen tilgjengelig på Apple, Prime Video, Google Play, Rakuten TV, Viaplay eller SF Anytime. Se traileren:
Les også: Den legendariske skuespilleren Udo Kier er død – 81 år gammel
Les også: Uma Thurman overrasker fans med uventet kunngjøring om «Kill Bill»