Showrunner er en nylig lansert tjeneste fra selskapet Fable, som tar i bruk vår tids kanskje mest kontroversielle teknologi – kunstig intelligens. Og spesielt den generative typen, som bruker eksisterende materiale til å skape «nye» verk.
I «Showrunner» er tanken at du med en enkel ledetekst – noen få ord – kan skape en scene eller en hel episode. Enten fra bunnen av, eller basert på noe som allerede finnes i tjenesten eller er skapt av andre brukere.
I hvert fall til å begynne med. For store Amazon har nettopp kjøpt seg inn i tjenesten, skriver Variety. Noe som potensielt, hvis de velger å gå den veien, kan gi en heftig katalog å bygge nye scener, serier og kanskje filmer på.
Og det er ikke bare Amazon. Forhandlinger er allerede i gang med blant andre Disney om å bruke deres titler og åndsverk. Du skaper, Disney eier.
I mine ører høres det ut som… det. Jeg kan absolutt forstå appellen i å leke med favorittene mine, kanskje lage min egen kortfilm der Spider-Man møter Buffy Summers.
Men bortsett fra at jeg har vanskelig nok med å finne tid til å se alt jeg har lyst til å se, er det større spørsmål og potensielle problemer.
Hva skjer med det du lager hvis Disney eller Amazon finner noe de liker? Er det en risiko for at man gir bort sitt harde arbeid og sine gode ideer, slik det allerede skjer med generativ AI? Vil selskapene bruke denne teknologien til å ta mer betalt av publikum, mens de selv bruker mindre penger?
Hvilket materiale har AI-modellen egentlig blitt trent på?
Forretningsmannen Edward Saatchi, som startet Fable, sier at det er innebygd beskyttelse i AI-modellen deres. Disse beskyttelsene skal blokkere alt som er støtende eller ulovlig, inkludert brudd på opphavsretten.
Men det beskytter Disney og Amazon. Spørsmålet gjenstår – hva beskytter deg?
Showrunner er gratis å bruke inntil videre, og innholdet vil alltid være gratis å se eller dele på YouTube, for eksempel. Det vil imidlertid koste mellom 10 og 20 dollar per måned å lage det.