Strømmegiganten Netflix satser stort på spill – har store ambisjoner og morsomme titler på vei

Netflix presenterer en ambisiøs satsing på spill, tilgjengelig gjennom Netflix-tjenesten. MovieZine.no var på plass og fikk en demonstrasjon!

Publisert:

Helsingfors, 12. november

Moviezine.no var til stede da Netflix avholdt en pressekonferanse om sine nye spill-planer denne uken. Administrerende direktør i finske Next Games, Saara Bergsröm, innledet dagen med at deltakerne fikk spille fire nye egenutviklede spill og lære om Netflix’ ambisiøse nye strategi med spillutviklere over hele verden..

I en kort presentasjonsfilm ble det videre vist en mengde nye spill i fire kategorier:

Spill for barn – tenk fargerike og korte spill basert på kjente merkevarer som «Peppa the Pig».
Spill for å spille på farten – her vil daglige puslespill spille en stor rolle, ofte basert på Netflix-franchiserier som «Stranger Things».
Selskapsspill – Pictionary, Boggle (tenk Scrabble) og Party Crashers, tre spill som alle minner om festlige og korte interaksjoner mellom venner, i likhet med sine forgjengere i brettspill, eller den vellykkede «Jackbox»-spillserien.
Narrative satsinger – Her forstår vi at det kan være mange forskjellige satsinger, med et kommende spill basert på filmserien «Knives Out» som passer inn, og sannsynligvis også Netflix-porteringen av «Red Dead Redemption».

Bilde: Getty Images

Nye tider, nye spørsmål

Vi fikk alle innblikk i opptakten rundt hvordan Netflix endelig satser stort på denne nye bølgen av spill. Men, det finnes jo allerede en haug med spill på Netflix, tenker sikkert mange av dere? Og på spørsmål om hvor mange spill Netflix har hatt, var administrerende direktør Alain selv usikker på annet enn at det var mer enn 100 for øyeblikket. Det er selvfølgelig mange som er tatt ut av drift, og flere av de digitale seriesatsingene med interaktivt innhold er også tatt ned.

– Dette er pionerarbeid – det er ingen bruksanvisning eller «hvordan å gjøre»-liste med dette. Skikkelig spennende!

President for Games Alain Tuscan

Man kan også spørre seg om hva denne satsingen betyr for landskapet for spilldistribusjon og flerspillerarenaen?

Tenk deg at det er fredag kveld og du er ferdig med middagen – hva har du lyst til å gjøre da? Mange av spillene som Netflix tilbyr, kan fylle et tomrom og tilby noe som engasjerer og forsterker sosiale anledninger, sier Alain Tuscan i videoen.

Ordet engasjerende er en gjennomgående motivasjon for hvorfor Netflix håper å nå et marked hvor folk kanskje ikke alltid kaller seg for gamere, eller hvor de som identifiserer seg som noen som spiller spill regelmessig.

Alain Tascan var nøye med å påpeke at de ikke er spillkonsoller som konkurrenter, men kanskje snarere en erstatning for brettspill. I virkeligheten konkurrerer de jo alle om den samme valutaen, i form av brukernes tid og interesse. Det er lett å se hvordan ordet «engasjement» går igjen, og det minner om Nintendo-mesteren Shigeru Miyamoto når han og Nintendo-teamet gjentatte ganger snakker om at konkurrentene deres ikke nødvendigvis er andre konsollprodusenter. Spørsmålet om tid er et tilbakevendende tema.

Så hva tilbyr Netflix deg som spiller?

Ledelsen hos strømmetjenesten håper ideelt sett at du skal se en sesong av favorittserien din på Netflix, og føle deg inspirert og interessert. I den anledning tilbyr de deg en mulighet til å gå dypere inn i verdenen som presenteres i TV-serien og spille varierte spill som spinner videre på stemning, karakterer og verdensoppbygging interaktivt.

I «Stranger Things»-spillet tar dette form av varierte gåter som oppdateres daglig, der belønningen for å løse gåtene (som tilbys i ‘lett’ og ‘vanskelig’ vanskelighetsgrad) er videoklipp med skuespillerne fra TV-serien som forteller om hvordan det føltes å være besatt av Vechna, hovedskurken i sesong 4.

Noe som går igjen i opplevelsen av partyspillene, er at tonen og tilnærmingen minner veldig om konkurrenten Jackbox Party Games. Denne typen spill eksploderte i popularitet under Covid-æraen, der vi kunne sitte hjemme og spille sammen med venner som satt andre steder, med datamaskinen og mobilen som bindeledd. I Netflix’ tilfelle heter partyspillene ting som Pictionary, Boggle og en variant av Find the Cheater. Mange av denne typen spill har en voiceover i spillet som tilpasser seg hendelsene, og vi oppfordres til å sosialisere med hverandre i sofaen. Det er altså mulig å spille flere av disse spillene på avstand, men det sosiale samværet i sofaen sies å være den primære måten å engasjere seg i spillene på.

Er ikke dette med dataspill bare en kjepphest?

Noe som gikk igjen i markedsføringen var fokuset på at «Your phone IS your game controller», noe som er representert i alle spillene vi fikk prøve. Netflix er avhengig av at brukerne holder seg oppdatert med ganske moderne TV-er og telefoner, der utviklingen på mange måter virker avhengig av moderne funksjoner og ytelse.

Når det gjelder et av de få tradisjonelle videospillene, med en mobilversjon av Red Dead Redemption, lurer vi likevel på hvor godt gjenskapt opplevelsen vil være. Administrerende direktør Alain uttalte at spillet vil bli en så godt utformet gjengivelse som mulig gitt omstendighetene, noe som åpner for muligheten for at det kan være narrativt engasjerende, mens den taktile opplevelsen av spillfølelsen kan være det som gjenskapes, men kanskje ikke hundre prosent tro mot originalen på spillkonsoller. Dette bringer oss tilbake til det Alain nevnte om engasjement, nemlig at de bør minimere friksjonen for å begynne å spille.

Netflix

Hvor passer Netflix inn i spillandskapet, til syvende og sist?

Ved første øyekast kan den nylige satsingen på Netflix-tilknyttede spill ikke virke som noe vesentlig annerledes enn den satsingen som i dag er inkludert i et Netflix-abonnement, eller noe som ligner på Apples Apple Arcade-spillabonnement. Men ved nærmere ettersyn begynner vi å innse at dette potensielt er banebrytende – i en tid der strømmegiganten Netflix har funnet veien inn i stort sett alle hjem, på en eller annen måte (lånte kontoer fortsetter å være et fenomen), kan Netflix potensielt nå ut til en stor mengde spillere, gamle som unge. Så det er selve formatet som er mest interessant, at den samme appen vil tilby flere måter å samhandle med skjermen på.

Netflix Games vil dermed finne veien inn i, eller rettere sagt bli værende i, stuene på helt nye måter for dem. Det blir uventet enkelt å ta del i deres jomfrutur med spill, ettersom så mange av oss allerede har et (delt) abonnement. Kommer vi til å bli værende da? Og viktigst av alt – blir det et langvarig prosjekt? Det gjenstår å se om Netflix er villige til å feile raskere og fortsette å utvikle seg, i motsetning til hvordan mediegiganter som Amazon, Google og Apple har hatt på papiret lovende satsinger innen spill tidligere.

Les også: Skummelt i de første 5 minuttene av «Stranger Things» sesong 5 – se Netflix’ sniktitt her

Les også: Nytt japansk skrekkspill får høye karakterer – «Silent Hill f» kan bli årets beste spill

Nytt