Hun var egentlig del av den første stjernespekkede rollelisten til skrekkfilmen Weapons, sammen med Pedro Pascal og Brian Tyree Henry. Men streiken i Hollywood gjorde at planene falt i grus. Nå er Renate Reinsve i stedet aktuell med Joachim Triers Cannes-vinner Affeksjonsverdi.
Nesten-rolle i “Weapons”
Ifølge regissør Zach Cregger, som tidligere sto bak skrekkhiten Barbarian, var Renate Reinsve blant de første han hadde med i tankene til Weapons. Filmen skulle opprinnelig ha Pedro Pascal i hovedrollen, sammen med blant andre Oscar-nominerte Brian Tyree Henry og Reinsve.
– Jeg hadde en helt annen cast til denne filmen. Og så kom streiken, og Pedro Pascals kalender kastet alt ut i kaos. Jeg måtte recaste hele filmen, fortalte Cregger til Entertainment Weekly.
Da produksjonen ble forsinket av skuespiller- og manusforfatterstreiken i 2023, ble skuespillernes kalendere uforenlige. Dermed falt både Pascal og Reinsve ut, og rollen som Archer gikk i stedet til Josh Brolin.

Fra Hollywood til Cannes
Selv uten Weapons har Reinsve hatt en travel periode. Hun slo internasjonalt gjennom i 2021 med Joachim Triers Verdens verste menneske, som sikret henne prisen for beste kvinnelige skuespiller under filmfestivalen i Cannes.
Siden har hun medvirket i prosjekter som Presumed Innocent (Apple TV+, 2024), A Different Man og Another End (begge vist på store festivaler i 2024), samt Triers Armand (Cannes 2024).
Aktuell med “Affeksjonsverdi”
Fredag 12. september 2025 hadde Affeksjonsverdi premiere på norske kinoer. Her spiller Reinsve Nora Borg, en scene-skuespiller som lever i skyggen av sin far Gustav (Stellan Skarsgård), en aldrende filmregissør som forsøker å gjøre comeback.
Filmen hadde premiere i hovedkonkurransen i Cannes i mai og ble belønnet med Grand Prix. Regien er ved Joachim Trier, med manus skrevet sammen med Eskil Vogt.

Et karriereløft i tall
Renate Reinsve AS, hennes eget selskap, hadde i 2023 inntekter på over 8,5 millioner kroner, ifølge regnskapstall. Dette understreker at hun nå ikke bare er et kunstnerisk trekkplaster, men også en kommersiell kraft i norsk film- og teaterverden.
Les vår anmeldelse av «Affeksjonsverdi» her: