MovieZine.no møtte regissøren bak den nye norske storfilmen i Haugesund tidligere i høst. Filmen har premiere 26. september.
– Det var nervepirrende. Å vise filmen for aller første gang var både skummelt og utrolig gøy. Responsen har vært overveldende, sier regissøren Daniel Fahre til MovieZine.no.
Han håper publikum tar filmen godt imot på kino når den kommer 26. september.
– Dette er en viktig del av Norges historie og det er en spennende og gripende film. Vi viser nye sider av en kjent hendelse – ikke bare senkingen av Blücher, men også hvordan én manns beslutning fikk enorme konsekvenser. Og fordi det er på tide at Birger Eriksen får den anerkjennelsen han fortjener, sier Fahre,
En film med personlig betydning
Filmen, som har hatt førpremiere til stor jubel fra både publikum og kritikere, skildrer den dramatiske natten og morgenen 9. april 1940, da Oberst Birger Eriksen tok det skjebnesvangre valget å åpne ild mot «Blücher» fra Oscarsborg festning – en handling som forsinket den tyske invasjonen av Oslo med avgjørende timer.
Men filmen stopper ikke der. Den dykker også inn i etterspillet – militærkommisjonen i 1946, hvor Eriksen ble kritisert og etter regissørens mening – urettferdig behandlet.
– Filmen er viktig for meg. Ikke bare fordi den handler om en historisk hendelse, men fordi det er en historie jeg har vært opptatt av siden jeg var barn. Jeg skrev faktisk mitt første filmmanus om dette da jeg var 12 år gammel. Det var elendig, heldigvis, ler han – men det viser at dette har vært med meg hele livet, sier Fahre.
Et personlig prosjekt – og en historisk oppgave
Filmen er ikke bare en drøm som er blitt realisert – den bærer også et alvor.
– Mange av tidsvitnene er i ferd med å dø ut. Det gjør filmens oppgave enda viktigere: Å bevare historiene før de forsvinner med dem. Vi kan ikke la dette kapittelet i norsk historie gå i glemmeboken, sier Fahre.
Regissøren forteller at prosjektet ble til etter suksessen med TV-serien «Rådeebank», og at den tilliten som ble bygget der var med på å gjøre en spillefilm mulig.
– «Rådebank» ble jo et fenomen. Det åpnet dører og gjorde at jeg fikk muligheten til å pitche en langt mer ambisiøs idé. Men det krevde også et godt manus – og der kom Axel Hellstenius inn. Han er en utrolig dyktig manusforfatter, og han hadde allerede jobbet med tematikken rundt «Blücher». Det var helt avgjørende, mener Fahre.

Inspirasjonen kom fra Titanic
Selv om historien er velkjent – «Blücher» ble senket, og Norge ble invadert – er det følelsen og menneskene bak som filmen virkelig ønsker å formidle.
– Vi visste at alle kjenner slutten. Akkurat som i «Titanic». Men det handler ikke om hva som skjedde, det handler om hvordan det føltes. Hvordan det var å være der. Hva det kostet.
Det var også her ideen om å bruke militærkommisjonen fra 1946 som rammehistorie vokste frem.
– Axel Hellstenius snakket med kommandanten på Oscarsborg og lærte om denne kommisjonen, som var hemmeligstemplet frem til 80-tallet. Det ble en naturlig dramaturgisk ramme. Og den viser et annet aspekt – nemlig hvordan Eriksen ble behandlet etter krigen, sier Fahre.

En kommentar til forsvarspolitikken
Filmen legger heller ikke skjul på kritikk av den norske forsvarspolitikken i mellomkrigstiden, og dialogen i filmen gjenspeiler det.
– Det var frustrasjon i forsvaret over den såkalte «brukte gevær-politikken». Mange mente vi var for dårlig rustet. Oberst Eriksen var blant dem. Han var en høyremann, og stilte også til Stortinget etter krigen. Så når han i filmen sier at invasjonen kunne vært unngått med bedre forberedelser, så bygger det faktisk på hans egne uttalelser, sier Fahre.
En av filmens store styrker er rollegalleriet – og særlig innsatsen til Bjørn Sundquist, som spiller Eriksen.
– Bjørn er en levende legende. Å få jobbe med ham har vært en gave. Han var nysgjerrig på prosjektet fra første kaffemøte. Vi fikk god kjemi med en gang, og da han sa ja, visste jeg at vi hadde noe sterkt på gang.
LES OGSÅ: Fridtjov Såheim om sin rolle i filmen (MovieZine.no)

Filmteknisk grep og autentisitet
For å skille mellom tidsperiodene er filmen skutt med ulike filmatiske uttrykk.
– 1946-sekvensene har en mer «filmisk» stil, mens 1940 er mer håndholdt og tett. Vi ønsket å gi det en følelse som om du er der. Vi har brukt digitale effekter, men også ekte locations der det var mulig, sier Fahre.
Filmen har allerede gjort det sterkt i Norge, og er på vei ut i utlandet.
– Vi har solgt til den til flere land, blant annet Danmark. Det blir spennende å se hvordan filmen blir mottatt internasjonalt. Dette er jo en historie alle nordmenn kjenner, men det gjenstår å se om den også fenger ute, sier Fahre.
Filmen om «Blücher» og Oberst Eriksens rolle i å bremse invasjonen av Norge har allerede skrevet seg inn i norsk filmhistorie – både som kunstnerisk prestasjon og historisk gjenfortelling. Det gjenstår å se om den vil sette like dype spor internasjonalt – men én ting er sikkert: Dette er en film laget med hjerte, respekt og stor lidenskap.
JOHN BERGE bidro også til denne artikkelen.
SE OGSÅ: Videointervju med Andrea Berntzen som spiller oberstens datter (MovieZine.no)