Sony Pictures tar nå sikte på det kinesiske leketøyikonet «Labubu» for å skape den neste store franchisehiten. Studioet sikret seg rettighetene til de populære monsterplysjedukkene tidligere denne uken, melder The Hollywood Reporter.
«Labubu» – designet av den Hong Kong-fødte kunstneren Kasing Lung – begynte som figurer fra selskapet How2 Work. Men det var først da den kinesiske forhandleren Pop Mart overtok produksjonen i 2019 at leketøysfenomenet virkelig tok av.
Fra kultstatus til viral suksess
Populariteten eksploderte takket være to smarte strategier. Pop Mart selger dukkene i såkalte «blindbokser», noe som betyr at kjøperne aldri vet hvilken figur de får før de åpner pakken. Dette skaper både spenning og et hett bruktmarked, der samlere betaler skyhøye priser for de ettertraktede figurene. Begrensede utgaver og auksjoner har nådd sekssifrede priser.
Den andre suksessfaktoren? Kjendiser, som Blackpink-medlemmet Lisa, begynte å bruke «Labubu»-dukker som tilbehør i 2024, noe som førte til at leken spredte seg som ild i tørt gress – først i Sørøst-Asia og deretter over hele verden.
Leker erobrer Hollywood
Prosjektet er i en tidlig fase – ingen produsent eller filmskaper er ennå knyttet til produksjonen. Det gjenstår også å se om filmen blir en spillefilm eller en animasjonsfilm.
Trenden med å gjøre leker om til storfilmer har tatt av det siste tiåret. «Lego-filmen» (2014) banet vei som en av de første store studioproduksjonene basert på et varemerke uten en etablert historie. «Barbie» fulgte etter og tjente over en milliard dollar globalt, samtidig som den ble nominert til åtte Oscar-priser.
Om «Labubu» vil utvikle seg til den neste «Hello Kitty» eller bli et kortvarig fenomen som «Beanie Babies» gjenstår å se – men med Sonys merittliste og det globale «Labubu»-hysteriet, kan dette bli kinoårets mest overraskende satsing.
Les også: 10 år senere: Hello Kitty-filmen har fått en lanseringsdato
Les også: Rykte: Margot Robbie klar for hovedrolle i ny «American Psycho»