Anmeldelse: «Weapons» – Et forvridd og uforutsigbart mareritt

Sommerens beste film er her, men det er kanskje ikke den vi forventet. «Weapons» er en episk skrekkreise som hele tiden holder publikum på tå hev og ikke etterlater noen uten sterke meninger.

Publisert:

Klokken 02.17 en onsdag morgen våknet 17 barn i sengene sine, gikk ned trappen, åpnet ytterdøren og løp ut i natten. De kom aldri tilbake. Enklere blir det ikke for Zach Creggers «Weapons», som bruker det uhyggelige, men overbevisende premisset til å utforske hvordan et lokalsamfunn håndterer en så opprørende og bisarr hendelse.

Cregger fanget oppmerksomheten til sjangerelskere i 2022 med skrekkdebuten «Barbarian», et herlig underholdende og uforutsigbart Airbnb-mareritt som var like ubehagelig som det var uimotståelig. Man kunne frykte at Cregger ikke ville ha mer å by på, men «Weapons» tar alt det som gjorde «Barbarian» så gripende og løfter det til et helt nytt nivå.

I likhet med «Magnolia» og «Rashomon» fortelles «Weapons» gjennom flere perspektiver, noe som betyr at noen deler bør forbli hemmelige for å bevare så mange av filmens overraskelser som mulig. Men et sentralt perspektiv er læreren Justine Gandys(Julia Garner), ettersom alle barna gikk i klassen hennes. Hun vet selvsagt ikke hva som har skjedd, men blir raskt syndebukk for foreldre i sjokk.

En annen sentral figur er Archer Graff (Josh Brolin), faren til et av barna, som bestemmer seg for å søke sannheten selv – men jo dypere han graver, desto mer forvirrende blir mysteriet.

«Weapons» skapte en opphetet budkrig i Hollywood

Hvor godt er manuset? Så godt at det sies at Jordan Peele («Get Out») sparket managementteamet sitt da de ikke klarte å sikre seg rettighetene til å produsere filmen. Det var en het budkrig blant Hollywoods største studioer, alle ville ha den – og de fleste var villige til å betale hva som helst.

Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor. Manuset er et utsøkt puslespill som briljerer i hver eneste scene. Cregger tar sikte på samfunnets destruktive behov for å finne noen å skylde på i stedet for å finne løsninger. Det amerikanske våpenproblemet ligger, ikke overraskende, under overflaten i «Weapons» – men det er ikke alt filmen har i tankene. Og det er ikke en film som eksisterer utelukkende for sine metaforer og symboler, det som står mellom linjene forblir mellom linjene.

Men det ambisiøse konseptet hadde aldri landet uten håndverket bak kamera. Regien er nesten forbløffende sikker, fra den dyktige fotograferingen til balansegangen mellom ulike toner og perspektiver. Cregger og filmfotograf Larkin Seiple («Everything Everywhere All at Once») får det til å se så enkelt ut at man av og til glemmer hvor mange fallgruver «Weapons» faktisk må unngå.

Det er fristende, og nesten nødvendig, å berømme de enkelte skuespillerprestasjonene. Men på grunn av filmens ikke-lineære struktur og mange vendinger, er det vanskelig å gjøre det uten å røpe for mye. Jeg tør nesten ikke peke på hvem som er filmens høydepunkt uten å risikere spoilere.

Julia Garner imponerer

Men er det noen i rollebesetningen som fortjente en fulltreffer, så er det Julia Garner, som ofte imponerer, men sjelden i filmer som gir henne en sjanse.

«Apartment 7A» fikk ingen oppmerksomhet (og jeg tror jeg var alene i verden om å like den). Hun var et lyspunkt i «Wolf Man» tidligere i år, men filmen som helhet var svært middelmådig, og alle som så den, glemte den nok samme dag. I «Fantastic Four: The First Steps» er hun god, men har knapt noe å gjøre. «Weapons» er både hennes beste film og beste prestasjon.

Jeg har nok litt sympati for publikum som kanskje forventer noe mer subtilt, som Denis Villeneuves «Prisoners». Men det er ikke den typen film «Weapons» ønsker å være. Filmen er full av skumle scener, men den er også en berg-og-dal-bane – mer i stil med Creggers «Barbarian». Visst er den skummel, men den er også ekstremt morsom. Kontrastene gjør bare opplevelsen større.

«Weapons» er en episk, ikke-lineær skrekkreise som hele tiden holder deg på tå hev med sine sylskarpe sjangerbrudd. Det fengslende og uforutsigbare mysteriet veves dyktig sammen til en fullstendig vanvittig finale som vil få publikum til å skrike, le og juble i like stor grad.

Creggers selvsikre regi og komplekse manus beviser at «Barbarian» ikke bare var et lykketreff. Han er her for å bli.


Rask fakta: Våpen

Regissør: Zach Cregger
Med: Julia Garner, Josh Brolin, Alden Ehrenreich, Austin Abrams, Benedict Wong, Amy Madigan
Sjanger: Skrekk / Mysterium
Lengde: 128 min
Premiere: 8. august 2025
Vises på: Kino
MovieZines vurdering: 5/5

Nytt