Hvis veksten i første halvår 2025 fortsetter, kan totalbesøket i år igjen nærme seg nivåene fra før pandemien.
Etter en svak start på året er det igjen optimisme å spore blant landets kinooperatører. Ifølge ferske tall fra bransjeorganisasjonen Film & Kino har norske kinoer solgt 3.624.583 billetter i løpet av første halvår 2025. Det er en økning på 4,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, da totalt 3.470.880 billetter ble solgt.
Administrerende direktør i Film & Kino, Espen Lundberg Pedersen, beskriver utviklingen som en etterlengtet opptur etter et utfordrende første kvartal:
– Vi hadde en tøff start på kinoåret, men denne våren har gitt oss god vind i seilene. Denne oppturen kan først og fremst forklares i form av mange gode og brede filmer som er blitt og blir vist på kino for tiden. Vi trengte denne oppturen, sier han.

En grafisk fremstilling av kinobesøket i Norge fra 2019 til 2024, med tre mulige scenarier for 2025:
- Rød stolpe (2025 negativt scenario): Besøket holder seg omtrent på 2024-nivå – 9,3 millioner.
- Oransje stolpe (2025 nøytral scenario): Basert på dagens veksttakt (+4,5 %) – 9,69 millioner.
- Grønn stolpe (2025 positivt scenario): Med sterk høst og økt sommertrafikk – ca. 10,2 millioner.
Disse scenariene viser at bransjen fortsatt har et stykke igjen før nivået fra 2019 (11,26 millioner) er nådd, men er på god vei tilbake.
Sterk mai, svakere juni
Månedstallene viser store svingninger. I mai økte billettsalget med hele 78,5 prosent sammenlignet med samme måned i 2024. Juni derimot viste en nedgang på 12,4 prosent, noe som i stor grad skyldes sammenligning med fjorårets storfilm Innsiden ut 2, som alene solgte 520.906 billetter og ble den mest sette filmen på kino i 2024.
Minecraft leder an
Årets største kinosuksess så langt er En Minecraft-film, som hadde premiere 4. april og nå har nådd 429.660 solgte billetter. På andreplass ligger Lilo & Stitch med 218.813 billetter. Andre storfilmer med solid kinobesøk i mai og juni inkluderer Mission: Impossible – The Final Reckoning.
Ifølge den evige optimist Espen Lundberg Pedersen ser det lyst ut for resten av året:
– Ja, vi har mange store filmer med suksess å se tilbake på. Men nå velger vi å rette fokuset fremover. Denne uken starter kino-sommeren – og det er mange attraktive filmer som gjør seg gjeldende på norske kinoer, sier han.
Premiere-tunge sommermåneder
Juni var preget av mange Norgespremierer, deriblant Karate Kid: Legends, Dragetreneren, Elio, Ballerina fra John Wick-universet, F1 med Brad Pitt, 28 Years Later og den norske komedien Heim. Samtlige av disse filmene fortsetter å gå på kino gjennom sommeren.
Juli følger opp med en rekke nye storsatsinger som Jurassic World Rebirth, Superman, Smurfene: Filmen, I Know What You Did Last Summer og Fantastic 4: First Steps.
Et sterkt høstprogram
Også høstsesongen lover godt for kinobransjen. Ifølge Film & Kino er det planlagt premiere på hele 23 norske filmer i løpet av årets seks siste måneder, i tillegg til mer enn 150 internasjonale produksjoner.
– Vi står foran en svært spennende og solid kino-sommer. Her er det noe for enhver smak. Og når sommeren er over, er det bare å glede seg til kinohøsten. I årets seks siste måneder får vi premiere på hele 23 norske filmer. I tillegg har vi mer enn 150 internasjonale filmer å by på, sier Lundberg Pedersen.
Lang vei tilbake fra pandemien
Etter pandemien har norske kinoer hatt en gradvis oppadgående kurve. Ifølge tall fra kino.no har billettsalget utviklet seg slik de siste årene:
- 2019: 11,26 millioner solgte billetter
- 2020: 4,82 millioner (kraftig nedgang pga. pandemien)
- 2021: 5,78 millioner
- 2022: 8,45 millioner
- 2023: 9,56 millioner
- 2024: 9,28 millioner
Hvis veksten i første halvår 2025 fortsetter, kan totalbesøket i år igjen nærme seg nivåene fra før pandemien.