Endelig «Flåklypa»-premiere – en norsk kulturskatt får sin oppfølger.

MovieZine har tatt en prat med produsenten bak julens store familiefilm «Flåklypa – Fra Paris til pyramidene» – «Vi har vært så heldige å fått bruke det utrolig innholdsrike arkivet etter Kjell Aukrust».

Publisert:

Den første juledag er det endelig klart for en aldri så liten historisk norsk filmbegivenhet. I år er det 50 år siden «Flåklypa Grand Prix» så dagens lys. I ettertid har animasjonsfilmen opparbeidet seg både legende- og klassikerstatus, både her hjemme, men også internasjonalt. Historien om den lille eksentriske bygda Flåklypa, med Reodor Felgen, Solan Gundersen og Ludvig i sentrum, trollbinder oss enda.

De siste par tiårene har Qvisten Animation, med regissør Rasmus A. Sivertsen i registolen, tilført Flåklypa-universet flere animasjoner. Årets film er det siste tilskuddet og vi har tatt en prat med produsent Rebecca Padoin.

Produsent Rebecca Padoin på rød løper, her sammen med musikerlegende Arve Tellefsen. © Sigurd Moe Hetland

– Kan du fortelle litt om den kreative prosessen “Flåklypa – Fra Paris til pyrmaidene” gikk igjennom? Hvordan “angriper” man og tar for seg en såpass stor norsk nasjonalskatt når man vil lage en oppfølger? 

– «Vi tenker på dette som en helt selvstendig film, basert på Kjell Aukrust sine originale tegninger, karakterer og tekster. Og nettopp det å ta utgangspunkt i det Aukrust selv laget i sin tid, har vært arbeidsmetoden og inspirasjonskilden. Hovedkonkurrentene i filmen har biler vi fant i det utrolig innholdsrike arkivet etter Kjell. Synes du de er basert på sprø og morsomme idéer? Ja, det er Aukrust sine idéer. Det samme med alt fra karakterene, navn, til rekvisitter og til og med bilder som henger på veggen i bakgrunnen. Det er detaljer som bare noen få vil legge merke til, men vi vet at Kjell er til stede overalt i denne filmen.»

– Støtte dere på mange utfordringer underveis? Det er eksempelvis 50 år mellom førstefilmen, og årets film – bød dette på utfordringer?

– «Vi har et tett og nært samarbeid med Aukruststiftelsen. De sitter jo på alt Aukrust etterlot seg og de har vært en god sparringspartner. Så lenge vi hele tiden har jobbet ut fra Kjell´s originaler, så har det gått fint. Da har vi visst at det var kunstnerens arbeid direkte vi bringer til lerretet. At det er 50 år siden den første filmen og denne er faktisk tilfeldigheter. Man vet aldri når man klarer å få samlet alt man trenger av rettigheter, finansiering og kvalifisert stab til å lage film i Norge, så stjernene stod i posisjon til at det skulle bli premiere akkurat denne julen.»

Padoin legger også til at Aukruststiftelsen har vært veldig rause og gitt produksjonen tillatelse til å dikte videre og skape eksempelvis damepinsvinet Lisa til filmen, en ny karakter som ikke eksisterer hos Aukrust.

– Du har tidligere jobbet på blant annet spillefilmer og tv-serieproduksjoner. Hva vil du si er størst forskjell på å jobbe med ulike formater? Hvordan stakk “Flåklypa” seg ut sånn sett?

– «Denne filmen skiller seg ut på to måter. Det ene er at dette er data-animasjon på skyhøyt nivå. Og det kan jeg si helt uten blygsel, for den jobben er det andre på Qvisten som gjør. Og det å animere en helaftens spillefilm av dette kaliberet, tar tid. Mye tid. Så i motsetning til for eksempel tv-programmer man lager en gang i uken, så er animasjon en mye drøyere prosess. Vi pleier å si at det tar ca.3 år. Vi kan bruke sammenligningen sprint og maraton.»

«Det andre som gjør at denne filmen har vært noe helt eget å jobbe med, er at Flåklypa er en nasjonalskatt. Jeg vil påstå at det er Norges største merkevare innen sin sjanger. Jeg har til gode å møte noen som ikke kjenner til Flåklypa. Så på den ene siden legger det selvsagt et press på at folk skal kjenne igjen det de ser på lerretet. Vi skal rett og slett ikke skuffe, så vi har måttet – og ønsket – å gi publikum humor, satire og varme som de kan kjenne igjen. På den annen side åpner mange dører seg når jeg sier at jeg «ringer fra Flåklypa». Det er jo en klar fordel at folk er entusiastiske og gjerne vil bidra til at filmen skal bli til. 

Eierne av Qvisten Animation på rød løper: Fredrik Kiøsterud, Rasmus A.Sivertsen og Ove Heiborg. © Sigurd Moe Hetland.

– Hva er dine tanker rundt regissør Rasmus A. Sivertsen og hans visjoner for animasjonsmediet og denne filmen?

– «Dette kjennes som et spørsmål som gjerne kunne gått direkte til Rasmus selv, men jeg kan si at han er den perfekte mannen for jobben. Han kjenner Aukrust-universet veldig godt, han har jo hatt regi på de tre tidligere stop-motion-filmene fra Flåklypa, men han jobbet også på «Gurin med reverompa» (1998) i sin tid, og da jobbet han direkte med Aukrust. Vi har et bilde av de to sammen og det kjennes som et bevis på at Rasmus har tatt stafettpinnen og fører Kjell sitt arbeid videre. Når det er sagt, så har jeg så mange gode ting å si om Rasmus som regissør, det er bare å putte på 5 kroner, hehe!»

Padoin forteller videre at Qvisten Animation har ønsket å lage en film som kan glede nye generasjoner Flåklypa-fans i Norge, men som de også håper skal få publikum utenfor Norden til å åpne øynene for Solan og Ludvig. 

«Vi liker å tro at god kvalitet lønner seg på sikt, at det skiller seg ut og er verdt det. Vi vet at nivået på selve animasjonen blir lagt godt merke til i utlandet, så gjenstår det å se om de også blir glade i skjæra og pinnsvinet fra en liten krok i et land langt nord.»

«Flåklypa – Fra Paris til pyramidene» har norsk kinopremiere 25.desember over hele landet.

Les mere