James Cameron: «Jeg får gåsehud når jeg tenker på den scenen»

PARIS: MovieZine møtte James Cameron under en pressedag for «Avatar: Fire and Ash». Her forteller han om hvordan sorgen former den nye filmen, og om den inspirerende dagen som ingen kan glemme.

Publisert:

Om kinoene er i krise og filmindustrien føler seg presset, er det én mann som alltid tiltrekker seg publikum: James Cameron.

Tre av regissørens filmer er blant de mest innbringende gjennom tidene – «Titanic» (1997), «Avatar» (2009) og «Avatar: The Way of Water» (2022). Alt tyder på at også vinterens «Avatar: Fire and Ash» kommer til å gjøre det rimelig bra. Filmen lar oss vende tilbake til Pandora og møte den blå Sully-familien, som fortsetter sin kamp for overlevelse midt i kampene om planeten.

MovieZine var invitert til en pressekonferanse i Paris denne uken, der Cameron og hans stjerner var til stede. Filmskaperen begynte med å svare på spørsmålet om hva som gjør «Avatar»-filmene så populære over hele verden:

– «Jeg tror at når jeg skriver og finner opp disse historiene, ønsker jeg å ta opp temaer som føles universelle for alle mennesker. Temaer som identitet, familie og formål. Plikten vi føler overfor familien og samfunnet. Og spørsmålet: «Hvor hører jeg hjemme? Og når jeg har bestemt meg for hvor jeg hører hjemme, hvordan gjør jeg meg fortjent til den plassen og deres respekt?»

– Det var dette Jakes reise i den første filmen handlet om. Nå følger vi de raseblandede barna i deres forsøk på å finne sin plass. Mamma er 100 % na’vi og pappa er fra et annet stjernesystem – likevel er dette grunnleggende spørsmål som mennesker over hele verden kan relatere seg til.

Sam Worthington er tilbake som Jake Sully.

– Og i den nye filmen følger vi faktisk en flyktningfamilie. Det er også noe mange mennesker kan relatere seg til. Vi ønsker å gjøre «Avatar»-filmene relaterbare og menneskelige. Det gjør dem jordnære, selv om de foregår i en helt annen, fantastisk verden.

«Å jobbe med skuespillere er hellig for meg»

Banebrytende spesialeffekter gjorde det mulig for «Avatar» å putte ekte skuespillere i performance capture-drakter og få dem til å gi liv til utenomjordiske, tre meter høye krigere. Men Cameron foretrekker å snakke om mennesker fremfor teknologi og digitale trolldomskunster, selv når samtalen dreier seg om arbeidsprosessen hans.

– For meg begynner det med manuset. Så kommer det øyeblikket da jeg finner utrolige skuespillere å gi stafettpinnen videre til. Jeg sier «nå er det opp til deg å gi karakteren liv», samtidig som jeg jobber med noen av verdens beste designere, kostymedesignere og alt det der. Sammen former vi denne verdenen og gjør den virkelig.

På settet til «Avatar: Fire and Ash». Foto: 20th Century Studios

– Som manusforfatter og regissør – øyeblikket når jeg får jobbe med skuespillerne mine er hellig for meg. Det er noe helt spesielt det jeg får gjøre sammen med dem. Ikke engang i en uke eller en måned. På disse to filmene – «The Way of Water» og «Fire and Ash», som virkelig forteller en helhetlig historie – jobbet vi sammen i 18 måneder. Dag ut og dag inn. Og det er en herlig prosess. Vi stoler på hverandre. Vi blir virkelig en Avatar-familie.

De etterlengtede oppfølgerne «Avatar: The Way of Water» og «Avatar: Fire and Ash» ble filmet i én stor opptaksrunde. Filminnspillingen startet allerede høsten 2017. Den endelige filmen ble spilt inn vinteren 2020. Noen av scenene vi snart får se på kino har ventet på å møte publikum i åtte år.

Neteyams dødsscene var emosjonell for alle

På spørsmål om hva som var den mest minneverdige innspillingsdagen, nøler ikke Cameron med å svare:

– Jeg tenker på den dagen vi filmet Neteyams død. Jeg vet at alle gruet seg til den dagen. Jeg er selv forelder. Zoe og Sam hadde blitt foreldre mellom den første og den andre filmen. Den hendelsen ligger selvsagt til grunn for mye av det som skjer i «Fire and Ash», asken som representerer sorgen, som vår nye forteller Lo’ak uttrykker det.

– Alle var stille den dagen på settet. Alle bar på noe tungt inni seg. Jeg husker hvor stille det var etterpå også, sier Cameron.

– Vi snakket ikke så mye om hvordan vi skulle filme den scenen. Sam (Worthington) som Jake er den som må være der for familien sin, og han fikk ikke lov til å vise noen reaksjoner. Men Neytiri ser jeg som filterløs. Og det øyeblikkelige skriket hun ga fra seg i den scenen … Jeg tenker på det den dag i dag, og det gir meg gåsehud. Jeg hadde aldri sett noe lignende. Det var sjokkerende og mektig. Det er slike øyeblikk man lever for som manusforfatter og regissør.

James Cameron på gallapremieren. Foto: Disney

– I «Fire and Ash» ser vi ettervirkningene og hva hans død betydde for karakterene og de andre barna. Jeg er stolt av hva skuespillerne har fått til. Ja, det er en film om sorg. Den handler om tap og om traumer. Den handler om å gå videre, og om å overvinne vold og hat. Filmen gjenspeiler noe vi ser i verden hver dag.

«Avatar: Fire and Ash» har norsk kinopremiere 17. desember. MovieZines anmeldelse vil bli publisert dagen før.

Cameron har tidligere sagt at «Avatar 4» og kommende oppfølgere avhenger av suksessen til den nye filmen. Han er ikke sikker på om han kommer tilbake som regissør. Nå vurderer han å skrive manus til en ny «Terminator»-film, og han har en haug med andre prosjekter på gang.

Les også: De første reaksjonene hyller «Avatar: Fire and Ash» som «Et visuelt mesterverk» – men peker på et stort problem

Les også: James Camerons Hiroshima-drama kan bli forsinket: «Jeg har ti andre prosjekter på gang»

Nytt