Når «Parasite» troner øverst, er det et tydelig signal: global filmkunst har for alvor overtatt sentrum fra Hollywoods tradisjonelle hegemoni, og publikum, så vel som kritikere, er mer åpne for klassekritikk, sjangerblanding og moralsk ubehag enn noen gang før.
Listen er preget av en markant tyngde mot filmer som tematiserer fremmedgjøring, maktstrukturer og identitet. Fra «Mulholland Drive» og «There Will Be Blood», til «Moonlight» og «Get Out» ser vi en kontinuerlig utforskning av det ubehagelige: hvem vi er, hvem vi later som vi er, og hvilke systemer vi er fanget i. Dette er filmer som ikke søker trøst, men konfrontasjon. Det er slående hvor få “rene underholdningsfilmer” som når toppsjiktet, og hvordan selv de mer kommersielle bidragene, som «Mad Max: Fury Road» eller «The Dark Knight», tolkes som kunstneriske eller politiske utsagn snarere enn eskapisme.
Eliten vs. det folkelige
Samtidig avslører listen et tydelig kritikerblikk. Den favoriserer auteur-drevne prosjekter, langsomt tempo og tematisk tyngde. At filmer som «Yi Yi», «Amour» og «A Separation» plasseres side om side med mer folkelige titler, vitner om et ønske om kanonisering: dette er filmene vi “bør” huske, studere og snakke om. Det gir listen autoritet, men også et snev av elitisme. Publikumssuksesser som har formet populærkulturen i like stor grad, er ofte henvist til lavere plasseringer, eller fraværende.
Kjønns- og geografisk representasjon er bedre enn tidligere tiår, men fortsatt ujevn. Flere kvinnelige regissører og ikke-vestlige filmskapere er med, men hovedtyngden ligger fremdeles hos mannlige, vestlige stemmer. Det understreker at selv en moderne kanon ikke er fri for strukturelle skjevheter.
Til syvende og sist er listen mest interessant som samtalestarter. Den inviterer til uenighet: hvorfor er noen filmer høyere enn andre, hva mangler, og hvilke verk vil fremtidige generasjoner le av, eller løfte enda høyere? Kanskje er det nettopp dette som er poenget. Ikke å fastslå en endelig sannhet om filmhistorien, men å vise hvilke historier vår tid mener er verdt å bevare.
Her er listen.
PS: Legg spesielt merke til nr 95.
1. Parasite
2. Mulholland Drive
3. There Will Be Blood
4. In the Mood for Love
5. Moonlight
6. No Country for Old Men
7. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
8. Get Out
9. Spirited Away
10. The Social Network
11. Mad Max: Fury Road
12. The Zone of Interest
13. Children of Men
14. Inglourious Basterds
15. City of God
16. Crouching Tiger, Hidden Dragon
17. Brokeback Mountain
18. Y Tu Mamá También
19. Zodiac
20. The Wolf of Wall Street
21. The Royal Tenenbaums
22. The Grand Budapest Hotel
23. Boyhood
24. Her
25. Phantom Thread
26. Anatomy of a Fall
27. Adaptation
28. The Dark Knight
29. Arrival
30. Lost in Translation
31. The Departed
32. Bridesmaids
33. A Separation
34. WALL·E
35. A Prophet
36. American Sniper
37. Call Me by Your Name
38. Portrait of a Lady on Fire
39. Lady Bird
40. Yi Yi
41. Amélie
42. The Master
43. Oldboy
44. Once Upon a Time in Hollywood
45. Moneyball
46. Roma
47. Almost Famous
48. The Lives of Others
49. Before Sunset
50. Up
51. 12 Years a Slave
52. The Favourite
53. Borat
54. Pan’s Labyrinth
55. Inception
56. Punch-Drunk Love
57. Best in Show
58. Uncut Gems
59. Toni Erdmann
60. Whiplash
61. Kill Bill: Vol. 1
62. Memento
63. Little Miss Sunshine
64. Gone Girl
65. Oppenheimer
66. Spotlight
67. Tár
68. The Hurt Locker
69. Under the Skin
70. Let the Right One In
71. Ocean’s Eleven
72. Carol
73. Ratatouille
74. The Florida Project
75. Amour
76. O Brother, Where Art Thou?
77. Everything Everywhere All at Once
78. Aftersun
79. The Tree of Life
80. Volver
81. Black Swan
82. The Act of Killing
83. Inside Llewyn Davis
84. Melancholia
85. Anchorman
86. Past Lives
87. The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
88. The Gleaners & I
89. Interstellar
90. Frances Ha
91. Fish Tank
92. Gladiator
93. Michael Clayton
94. Minority Report
95. The Worst Person in the World
96. Black Panther
97. Gravity
98. Grizzly Man
99. Memories of Murder
100. Superbad