Mannen som forsvant i neon: Joachim Rønning og «Tron Ares»-fenomenet

Jeg går ut av kinosalen med neonstøy i ørene og en rar følelse: «Tron Ares» er ikke lenger bare en film, den er et kortvarig fenomen.

Publisert:

Den pulserer for øyeblikket i feedene, i TikTok-klippene, i YouTube-anmeldelsene som drypper av rødt lys og store ord. Overalt dukker de samme navnene opp: Jared Leto. Nine Inch Nails. Ansiktene, lydene, merkene. 

Men navnet til han som faktisk holdt dette digitale maskineriet sammen, Joachim Rønning, er så godt som forsvunnet.

Hvor ble det av regissøren?

Jeg begynner å lete i sporet etter synlighet. Jeg sjekker ut 100 YouTube-anmeldelser, og bare fem av dem nevner Rønning ved navn. FEM… Det er så lite at det begynner å ligne på et eksperiment i kollektiv glemsel. Disse anmelderne, som vanligvis slenger om seg med regissørnavn, som Villeneuve, Nolan og Scott virker plutselig programmert til å glemme. Som om Rønning er blitt filtrert bort i algoritmens dyp, et navn som ikke trigger klikk.

Dette er nesten historisk i Hollywood dette. Å være såpass fraværende midt i så mye eksponering.

Rønning er jo ikke en ukjent. Han har regissert «Kon-Tiki», «Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales», «Maleficent: Mistress of Evil». Kjente filmer med klar signatur. Likevel, i «Tron Ares»-universet, oppfører navnet hans seg som en usynlig variabel

Hva skjer egentlig når en regissør forsvinner fra sin egen film?

Kanskje det er IP-ens natur som har slukt ham. Tron som merke er større enn individet. Et neonlys av retrofuturisme, datafilosofi og synthnostalgi. I en tid der algoritmer prioriterer nøkkelord som “Tron”, “Ares”, “Leto”, “soundtrack”, blir regissørnavnet usøkbar støy.

Eller kanskje det er PR-økonomien. Disney bygger spektakkel rundt ansikter og atmosfære, ikke håndverk. Når Nine Inch Nails’ lydvegg og Jared Letos ansikt får frontplass, blir regissøren redusert til en teknisk fotnote. Arkitekten bak en maskin som ingen ser.

Og så er det Rønnings egen tilnærming. Han lar filmen snakke. Han skriker ikke etter oppmerksomhet, og i en kultur som forveksler volum med betydning, blir det nesten poetisk at han forsvinner.

Så der står vi. Midt i et av årets største Hollywood-prosjekter, regissert av en nordmann, og verden husker alt unntatt navnet hans. Det er en glitch i filmhistorien, et symptom på en ny æra der mennesket bak bildet forsvinner i lyset fra sin egen skjerm.

Joachim Rønning har med «Tron Ares» gjort noe sjeldent: han har regissert en film så stor at den utsletter sin egen opphavsmann… akkurat som handlingen i filmen. 

Life imitates art, der altså. 

… og nå ser det ut som at filmen går over 100 millioner dollar i minus…

Les også: Disney vil tape 130 millioner dollar på «Tron: Ares»

Les også: «Tron: Ares» blir en kjempeflop for Jared Leto – gjør det dårligere enn «Morbius»

Nytt