Jeg ser en skrekkfilm om dagen i hele oktober, både elskede klassikere og nye, usikre utgivelser.
1980-tallet var kanskje det beste tiåret for David Cronenberg, kongen av body horror, og kultklassikeren «Videodrome » (1983) er en av hans mest ikoniske og skremmende filmer.
Handlingen dreier seg om Max Renn(James Woods), sjefen for en liten kabelkanal, som oppdager et piratkopiert program – «Videodrome» – bestående av rå, voldelige og sadistiske bilder.
Først ser han det som neste skritt for å tiltrekke seg seere, men snart blir det klart at programmene ikke bare påvirker sinnet, men bokstavelig talt forandrer kroppen.
Cronenberg kombinerer sin besettelse av både kjødet og teknologien: Mennesket blir en forlengelse av mediene, men mediene blir også en forlengelse av mennesket.
Filmen inneholder noen av regissørens mest uforglemmelige sekvenser, som VHS-kassetten som dyttes inn i et åpent sår på magen, eller TV-apparatet som pulserer og puster. Bildene er både motbydelige og fascinerende, og kombinerer imponerende praktiske effekter med symbolikk om medienes kontroll over menneskekroppen.
Samtidig er det en kreativ og tankevekkende kritikk av dagens medielandskap, der vold og pornografi selges som underholdning, og der skillet mellom virkelighet og representasjon blir stadig mer utydelig.
Det er også en fin påminnelse om hvilken severdig skuespiller Woods var, før han ble en høyrevridd galning. Birollene er like gode, inkludert Blondie-sangerinnen Debbie Harry.
Du kan leie/kjøpe «Videodrome» på SF Anytime og lignende tjenester.
Se traileren nedenfor: