Det er ikke ofte vi får anledning til å hedre en grafisk designer her på MovieZine. Men i dag løfter vi på hatten og skåler med en dry martini for Joe Caroff, mannen bak den berømte 007-logoen.
Bond-filmen «Dr. No», (1962) var en av hans første jobber i filmverdenen. Han ble bedt av United Artists-sjefen David Chasman om å designe brevhodet til en pressemelding.
– «Han sa: ‘Jeg trenger en liten dekorativ detalj øverst'», husker Caroff i et intervju i 2021. «Jeg visste at Bonds betegnelse var 007, og da jeg skrev tallet syv, tenkte jeg: «Det ser ut som et pistolgrep for meg.» Det var veldig spontant, uanstrengt, det var en umiddelbar kreativ idé.»

Fikk 300 dollar for logoen
Han fikk 300 dollar for arbeidet sitt, noe som var standard. Til tross for at 007-logoen har eksistert og blitt brukt i flere tiår, mottok Joe Caroff aldri noen royalties, men han fikk en rekke nye oppdrag, ifølge Hollywood Reporter.
Caroffs bidrag til filmverdenen strekker seg utover James Bonds pistolmunning. Han har jobbet med ikoniske plakater for filmer som musikalen «West Side Story» og Beatles-filmen «A Hard Day’s Night».
Kunstnerens typografi kan også sees på plakatene til «For a Fistful of Dollars», «Cabaret», «Gandhi» og en rekke Woody Allen-filmer. Se noen av hans mer kjente verk nedenfor.
Caroff døde 16. august 2025 i sitt hjem på Manhattan. Den 17. august ville han ha blitt 104 år gammel.




