Gamescom samler årlig rundt 400.000 utviklere, utgivere, investorer og spillinteresserte fra hele verden.
Fra Norsk filminstitutt deltar spillrådgiver Magnus Tellefsen og Audun Rodem, rådgiver dataspillkultur.
– Gamescom er en uhyre nyttig møteplass for den norske spillbransjen, sier Magnus Tellefsen til MovieZine.no.
Gamescom-satsingen er fortsettelsen av et mangeårig samarbeid med den finske bransjeorganisasjonen Neogames.
– Det er et nyttig samarbeid, sier Tellefsen.
I år inkluderes også selskaper fra Sverige og Estland. Den norske befinner seg på messens bransjeområde, og gir selskapene tilgang til møterom, resepsjon og en lounge-seksjon.
– I bransjeområdet er det mest fokus på business, sier Tellefsen.
Selskapene deltar med prosjekter i ulik grad av ferdigstilling. Målet er å ha møter med potensielle investorer og utgivere. I tillegg vil det bli lukkede visninger for presse og på andre måter forsterke forutsetningene for spillene sine i forkant av lansering.
I år er det åtte norske selskaper som deltar i satsingen:
- Red Thread Games
- Filiokus
- Megapop
- Playful Rebels
- Hyper Games
- Snowcastle
- Rain
- Encircle Games