Focus Features er i trøbbel etter at en reklamefilm for den kommende «Hamnet» gikk viralt av helt feil grunner. Studioet promoterer Chloé Zhaos drama som «ikke bare årets beste film», men «tidenes beste film», et sitat som angivelig er hentet fra bloggen The Rolling Tape.
Problemet er at sitatet ikke fremstår i den formen som hevdes, melder World of Reel.
Studioet har angivelig satt sammen ordlyden fra to forskjellige kilder: en publisert anmeldelse og et innlegg i sosiale medier, begge fra samme nettsted. I den opprinnelige anmeldelsen står det også «en av de beste filmene i historien» – ikke «den beste». Focus Features har fjernet nøkkelordet «en av» og laget en mye mer bombastisk påstand.
Markedsavdelinger pleier å ta kontakt med kritikere for å sikre at sitater gjengis korrekt og får godkjenning før publisering. Her ser det ut til at Focus har hoppet over dette trinnet eller innhentet samtykke fra bloggskribentene til å endre sitatet til en mer sensasjonspreget formulering.
Danny Jarabek, redaktør for The Rolling Tape, verken bekrefter eller avkrefter sitatets autentisitet. Han nøyer seg med å nyte oppmerksomheten.
Ironisk nok trenger «Hamnet» neppe fabrikkerte sitater. Filmen er allerede bredt anerkjent og kommer sannsynligvis til å få mange prisnominasjoner uansett.
«Hamnet» har norsk kinopremiere 27. februar 2026.
Les også: Nye bilder fra kommende «The Odyssey» – Nolan vil gjøre «ting som aldri har blitt gjort før»
Les også: Vårens store kjærlighetsdrama? «Wuthering Heights» appellerer til hjertet med ny trailer