Universell og fargerik animasjon for hele familien

Det er et tydelig internasjonalt preg over Bente Lohnes «Reisen mot Nord» som føles garantert å tiltrekke mange med sitt eksotiske og visuelt slående uttrykk.

Publisert:

Det går ikke mange minutter inn i “Reisen mot Nord” før tankene drar oss mot “Frost”-filmene og universet. Her er umiddelbare likheter, som nordisk setting, med vinter og snø, og hvor eventyrtematikken og karakterene kan synes å tendere rent plagiat. Dette er kanskje ikke så rart, dog.

H.C. Andersen-inspirasjon

Historien er nemlig, akkurat som Disneys “Frost”-filmer, basert på og forankret i H.C. Andersens eventyr “Snødronningen”. Her møter vi på lille Gerda som bor i Kjøbenhavn med sin mor og bestemor. Når hennes beste venn en dag plutselig forsvinner, nekter Gerda å gi opp håpet med å finne ham. Hun legger på egen hånd ut på en lang og farefull reise som går over land og strand, fra Danmark og langt mot nord i Norge. Der oppe i et ispalass befinner nemlig den onde Snødronningen seg – heksa som jager evig skjønnhet og ungdom, og som har tatt Gerdas venn til fange for å få ham til å løse et intrikat puslespill. 

Bente Lohne debuterer her som filmregissør. Hun er fra før av kjent som den banebrytende fantasy-forfatteren som står bak tidenes første norske rene fantasyserie for barn i Norge. Med “Reisen mot Nord” klarer hun å bake inn rike miljøskildringer og karakterer, samtidig som det “nordiske” glitrer og briljerer på lerretet. Her danser bildene i nordlys og snødekte landskap, samtidig som både jenter, gutter og til og med skytsengler er representert blant karakterene. Samisk kultur og mytologi bakes også inn, mens dyr har en sentral plass som Gerdas hjelpende venner. Enkelte scener kan også minne litt om asiatisk animetradisjon med tidvis “Studio Ghibli”-ske uttrykk. 

Mangfoldig og rikholdig univers

Selv om liknende historier er fortalt mange ganger innen barne- og familiekulturen, oppleves “Reisen mot Nord” ekstra fin grunnet sitt mangfold og måten den rommer hakket flere elementer enn ofte liknende fortellinger. Da er det kanskje enklere, særlig som voksen, å reagere litt ekstra på noe av det gammelmodige i historien, som at Snødronningens største mål i livet er evig skjønnhet, hvor altså utseendet er i hovedfokus og tematikk. Men så var det det der med å forandre på gammelt originalmateriale da… Skal man modernisere alt, eller skal man tørre å beholde historien slik den opprinnelig ble skrevet?

Andersens “Snedronningen” ble tross alt skrevet helt tilbake til 1845, og den kom faktisk som animasjonsfilm allerede også tilbake i 2012, da som en internasjonal samproduksjon og som fikk norsk kinorelansering i 2021. Det var denne versjonen som visstnok skal ha vært Disneys hovedinnspirasjonskilde til “Frost”-skapelsen. 

Som skapt for det universelle markedet

Med seg på laget har regissør Lohne fått Pixar-grunnleggeren og «Toy Story»-produsent Ralph Guggenheim som medprodusent. Ikke uventet får da også “Reisen mot Nord” dermed en stor internasjonal kinolansering, noe jeg ikke tviler på at kan gjøre filmen svært godt. 

I påvente av en eventuell ny «Frost»-film, vil historien om Gerda og hennes medhjelpere trolig slå godt an for verdens barnefamilier. Filmen forvalter nemlig både genrens og eventyrets mange grep og brikker på en pen, velfungerende og sjarmerende måte. Etiske og moralske linjer er bevart godt, og selv om historien altså kan være av det mer gammelmodige slaget (her er selvsagt ikke en mobiltelefon, kjendis eller popkulturell referanse å spore), så blir opplevelsen en finfin en for hele familien. Og selvsagt blir det noe vinterlig, nordisk og eksotisk over det hele, for resten av verden. 

Kort om filmen: «Reisen mot Nord»

  • Regi: Bente Lohne
  • Med: (Norske stemmer): Kåre Conradi, Aslak Maurstad, Erik Hivju, Hennie Vanay-Almaas.  
  • Sjanger: Animasjon, Barne- og familiefilm
  • Premiere: 07. november 2025
  • Vises på: Kino
  • MovieZine-vurdering: 4/5

Nytt