Wachowski-familien ville at Hideo Kojima skulle lage et «The Matrix»-spill

Utvikleren Konami takket tydeligvis nei uten å fortelle Kojima om det.

Publisert:

Wachowski-søstrene ønsket en gang at «Metal Gear»-skaperen Hideo Kojima skulle lage et spill av «The Matrix». Det hele ble avslørt av Konamis tidligere VP for lisensiering, Christopher Bergstreser, i et nylig intervju med Time Extension.

Nå har Hideo Kojima selv kommentert opplysningene.

«Jeg ble overrasket over å se på sosiale medier at Wachowski-søstrene hadde «tilbudt meg et Matrix-spillprosjekt!» i løpet av alle disse 26 årene har ingen noen gang fortalt meg at en slik samtale hadde funnet sted. På den tiden var vi felles fans og utvekslet e-poster. The Matrix hadde ennå ikke kommet ut i Japan, men jeg hadde allerede sett den på kino i USA og på en forhåndsvisning. Da Wachowski-familien kom til Japan for å promotere filmen, tror jeg at jeg møtte dem tre ganger», skriver Kojima på X og fortsetter.

«Om morgenen hadde vi et intervju med Famitsu i Shinjuku – den gangen deltok også Geof Darrow i samtalen. Om ettermiddagen ble de invitert til hovedkvarteret til Konamis CS-divisjon. På den tiden var jeg visepresident i KCE JAPAN, et heleid datterselskap. Da jeg ankom hovedkvarteret, var møtet med Kitaue, sjefen for CS-avdelingen, nettopp avsluttet. Jeg ble med etterpå, og vi snakket sammen i omtrent en time uten tolk (Aki var ikke engang til stede). Jeg tror John Gaeta, supervisoren for spesialeffekter, også var der.»

Hideo Kojima.

Ifølge Kojima ble ideen om en spillfilmatisering av filmen aldri tatt opp med ham.

«Om kvelden deltok jeg på gallapremieren og festen, der jeg også møtte Joel Silver. Men selv da ble det ikke nevnt noe om et tilbud. På den tiden var jeg allerede ekstremt opptatt med MGS2 og kunne sannsynligvis ikke ha takket ja med en gang. Men hvis noen hadde fortalt meg det, ville det kanskje ha vært mulig å få det til å fungere.»

Så kanskje et «The Matrix»-spill fra Hideo Kojima kunne ha blitt en realitet. Kanskje det ikke kunne det. Akkurat nå jobber Hideo Kojima med skrekkspillet «OD» og stealth-spillet «Physint«.

Nytt